Seo-Doctor_MainPic ייעוץ משפטי באינטרנט
Seo-Doctor_MainPic ייעוץ משפטי באינטרנט
פנייה לייעוץ אישי



    חוק שעות עבודה ומנוחה – מה שחשוב לדעת

    חוק שעות עבודה ומנוחה הוא אחד מן החוקים הוותיקים ביותר בספר החוקים הישראלי – הוא חוקק בשנת 1951, ממש בימי ראשיתה של הכנסת השנייה. לא לחינם חוקק החוק הנ"ל בשלב מוקדם כל כך – במדינה בעלת ערכים סוציאליסטים, ששמה דגש רב על דיני עבודה.

    חוק שעות עבודה ומנוחה – מה שחשוב לדעת

    אולם יש לזכור שמדינת ישראל היא גם מדינה יהודית. בכך, חוק שעות עבודה ומנוחה ביטא למעשה שני עריכם חשובים מאד – גם שמירה על אופיה היהודי של המדינה בהקשר ליום השבת, אך גם בהקשר הסוציאלי הרחב.

    תוכן עניינים

    כך קבעה השופטת בדימוס דלית דורנר, כי חוק שעות עבודה ומנוחה ואיסור על עבודה בשבת איננו פוגע בחוק יסוד חופש העיסוק משום שיש בו הנחה סוציאלית מובנית – והיא הזכות של אדם לקבל יום מנוחה שבו הוא שובת ממלאכתו, ותנאי העסקתו במקביל אינם נפגמים.

    יתרה מזאת, החוק גם קובע באיזה שעות מותר להעסיק אדם ובאיזה תנאים.

    כמה סעיפים מרכזיים בתוך חוק שעות עבודה ומנוחה

    יום המנוחה עצמו: בעקרון, עבור כלל היהודים במדינת ישראל, קבע חוק שעות עבודה ומנוחה כי יום המנוחה הוא יום השבת, אלא אם נתן שר התמ"ת רשות ספציפית לעסק לקבוע יום מנוחה אחר לעובד (הדבר תקף במקומות עבודה שעליהם לפעול בשבת בהכרח כמו לדוגמה חברת החשמל).

    בכל הנוגע לעובדים שאינם יהודים והם בני דתות או עדות אחרות – הם רשאים לבחור בין ימי שישי, שבת או ראשון בהתאם לאמונתם הדתית. חשוב וראוי לציין, כי החוק קובע כי אסור להפלות ולדחות עובד אשר דורש כי יכבדו את בקשתו לשמור על יום מנוחה.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      שעות עבודה יומיות ושבועיות: חוק שעות עבודה ומנוחה קובע גם מה ייחשב כיום עבודה וכשעות עבודה יומיות לאנשים אשר עובדים במשמרות יומיות. כמו כן, קובע החוק מה ייחשב לשעות עבודה שבועיות, במידה ומדובר על ספירה לפי שבועות.

      לפי החוק, משמרת מלאה תיחשב כ8 שעות במידה ומדובר על משמרת יום, או שבע שעות במידה ומדובר על משמרת לילה. אם מדובר על שעות שבועיות – מדובר על 43 שעות עבודה בפועל.

      הפסקה: לפי דיני עבודה, כאשר סופרים את רצף השעות בהן אדם עובד, יש להחשיב בתוכן גם את ההפסקה.

      השאלה היא כמובן מהי הפסקה? לעניין זה, קובע חוק שעות עבודה ומנוחה כי בעת שעובד נמצא בהפסקה הוא עדיין נמצא במצב, שבו הוא יכול לעבוד תוך זמן קצר, במידה ויידרש לכך. מצב שבו העובד לא עובד ואיננו בהפסקה, הוא כאשר הוא במנוחה, וגם אין סיכוי שבו הוא יוכל תוך רגע לשוב ולבצע את עבודתו.

      משמרת לילה: חוק שעות עבודה ומנוחה קובע, כי בנוסף למשמרת יום רגילה קיימת גם משמרת לילה. המשמרת מוגדרת ככזו המתנהלת בין השעה 22:00 בלילה לשעה 6:00 בבוקר. קבע החוק במפורש כי אסור להעסיק אדם במשמרות לילה, יותר משבוע אחד בפרק זמן של שלושה שבועות.

      ומה עם החריגים לחוק?

      סביר להניח שאתם מכירים לא מעט גופים, חברות ותאגידים אשר פועלים שונה מהסעיפים שמפורטים בתוך חוק שעות עבודה ומנוחה והם בכל זאת פועלים לפי חוק.

      זאת משום שהחוק מעניק לשר התמ"ת את היכולת לפטור גופים שונים מסעיפי החוק אם הוא רואה בכך לנכון. כוחות הבטחון הם הגופים הבולטים בכך.

      גם גופים שיכולים להתמוטט כלכלית אם הם יחויבו למלא את החוק, יכולים לקבל פטור – כך אפשר למצוא מקומות עבודה רבים אשר פתוחים גם בשבת.

      *התוכן המופיע באתר Seo-Doctor ייעוץ משפטי באינטרנט אינו תחליף לייעוץ משפטי, חוות דעת משפטית או עצה והכוונה משפטית. העושה שימוש באתר, עושה זאת על דעת עצמו ובאחריותו האישית.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9974772 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף