Seo-Doctor_MainPic ייעוץ משפטי באינטרנט
Seo-Doctor_MainPic ייעוץ משפטי באינטרנט
פנייה לייעוץ אישי



    14 חודשי מאסר לחייל שסחר בסמים

    כנגד חייל בשירות חובה עלה חשד כי הוא סוחר בסמים, ובשל כך הופעל כנגדו סוכן סמוי של המשטרה הצבאית. במהלך פעילותו, פנה הסוכן אל הנאשם לטובת רכישת סמים והנאשם מכר לו במספר הזדמנויות סמים מסוג קוקאין וקנאביס.

    הנאשם הועמד לדין על בסיס תיעוד העסקאות שבציע מול הסוכן, והורשע על פי הודאתו בכתב אישום המייחס לו עבירות של סחר בסם ועבירה של התנהגות שאינה הולמת. בית המשפט השית על הנאשם עונש של 14 חודשי מאסר בפועל תוך התחשבות בהליך שיקומי בו נטל הנאשם חלק.

    תוכן עניינים

    המידע המודיעיני הביא להפללת הנאשם בביצוע 4 עסקאות סמים

    ראשיתו של הליך החקירה כנגד הנאשם היה במידע מודיעיני שהגיע לידי המשטרה הצבאית אודות ביצוע עבירות סמים על ידו. ראוי לציין כי ביצוע עבירות סמים בצבא על ידי חיילים, נאכפות על ידי מערכת הדין הצבאית גם אם העבירות בוצעו בנסיבות אזרחיות.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      לאחר קבלת המידע המודיעיני, הפעילה המשטרה הצבאית סוכן סמוי אשר התחבר אל הנאשם ורכש את אמונו, אמר הנאשם לסוכן כי יש ברשותו סמים מסוגים שונים בהם קנביס, אקסטזי וקוקאין. בהמשך לכך, בוצעו בין השניים 4 עסקאות שכללו את הרכיבים הבאים:

      • עסקה ראשונה – במסגרת עסקה זו מכר הנאשם 5 גרמים של קוקאין לסוכן תמורת 650 ₪ לגרם.
      • עסקה שנייה – במסגרת עסקה זו מכר הנאשם כ- 4.5 גרם קוקאין לסוכן תמורת סכום כולל של 3,220 ₪.
      • עסקה שלישית – במסגרת עסקה זו מכר הנאשם כ- 100 גרם קנאביס לסוכן תמורת 4,000 ₪.
      • עסקה רביעית – במסגרת עסקה זו מכר הנאשם כ- 300 גרם קנאביס לסוכן תמורת 7,500 ₪.

      כשבועיים לאחר ביצוע העסקה הרביעית, נעצר הנאשם, נמנע מלשתף פעולה עם גורמי החקירה באופן שבא לידי ביטוי במסירת קוד שגוי לטלפון הנייד שלו ולא מסר לחוקרים את המקור ממנו קיבל את הסמים אותם מכר לסוכן.

      ההגנה ביקשה להסתפק בימי המעצר – בית הדין הטיל עונש ממושך

      מעת מעצרו לעד לדיון בגזר דינו, שהה הנאשם במעצר במשך תקופה של מעט פחות מ- 4 חודשים. במסגרת הטיעונים לעונש, ביקשה ההגנה להסתפק בתקופה זו ולא להטיל על הנאשם עונש מאסר נוסף, לצד הטלת רכיב ענישה נוספים דוגמת מאסר על תנאי ופסילת רישיון נהיגה.

      את טיעוניה ביססה ההגנה על תסקיר שהוכן בעניינו של הנאשם שבו נרשם כי הנאשם השתלב לאחר שחרורו ממעצר בהליך טיפולי ומסגרת תעסוקתית, וכי למעצרו הייתה השפעה מרתיעה ומציבת גבולות אשר הביאה אותו לכדי הבנת חומרת מעשיו. עוד צוין בתסקיר כי הנאשם סובל מפציעה שמקורה בתאונת דרכים.

      התביעה מצד ביקשה מבית הדין לקבוע כי מעשיו של הנאשם מחייבים ענישה בטווח בחלקו התחתון הוא 20 חודשי מאסר, תוך הסכמה לכך שהאמור בתסקיר מאפשר הקלה מסוימת בעונשו. בית הדין הסכים עם הטענה העקרונית כי יש מקום להקל מעט בעונשו של הנאשם לאור התהליך אליו נרתם כפי שפורט בתסקיר, אך הסכים עם גישת התביעה לגבי מתחם הענישה הראוי.

      לפיכך, לא נעתר בית הדין לבקשת ההגנה להסתפק בימי המעצר בלבד, וגזר על הנאשם עונש אשר כולל 14 חודשי מאסר בפועל, וזאת לצד רכיבי ענישה אשר כוללים קנס בגובה של 15,000 ₪, פסילת רישיון נהיגה למשך 364 יום והורדה לדרגת טוראי.

      עבירת סחר בסמים הנעברת על ידי חיילים צפויה לענישה מכבידה

      עו"ד כפיר דיין דובב מסכם ומסביר כי אחד הרכיבים אשר עשויים להקל במידה רבה על הענישה המוטלת על חיים אשר עוברים עבירות סמים בצבא, הוא הירתמות להליך שיקום, הליך אשר בא לידי ביטוי בדרך כלל במסגרת תסקיר אשר נערך על ידי מערך גחל"ת (גורמי חזרה לשירות תקין) של הצבא. עם זאת, עבירות סחר בסמים נחשבות בין החמורות מעבירות הסמים ועל כן צפויות לענישה מכבידה גם על רקע הליכי שיקום מעין אלו.

      לקריאת פסק הדין המלא ראו דרום (מחוזי) 305/19 התובע הצבאי נ' לוי

      *התוכן המופיע באתר Seo-Doctor ייעוץ משפטי באינטרנט אינו תחליף לייעוץ משפטי, חוות דעת משפטית או עצה והכוונה משפטית. העושה שימוש באתר, עושה זאת על דעת עצמו ובאחריותו האישית.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9974772 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף