Seo-Doctor_MainPic ייעוץ משפטי באינטרנט
Seo-Doctor_MainPic ייעוץ משפטי באינטרנט
פנייה לייעוץ אישי



    זכאות לאזרחות פולנית – כל מה שצריך לדעת

    מאז הוקם האיחוד האירופי ונטשטשו הגבולות בין המדינות השונות, חלה התעוררות רחבה בקרב ישראלים רבים, צאצאים ליוצאי אותן מדינות, השואפים לקבל את אזרחותה של המדינה שממנה הגיעו ההורים או הסבים, מי בעלייה, מי בגירוש ומי בדרך אחרת.

    זכאות לאזרחות פולנית - כל מה שצריך לדעת

    היתרונות הגלומים באזרחות אירופית גלויים לעין וקורצים לרבים לממש את זכויותיהם הנשענות על חוקי האזרחות של כל מדינה ומדינה.

    תוכן עניינים

    אחת ממדינות האיחוד האירופי הנחשבת כ"מבוקשת", היא מדינת פולין, והסיבה ברורה. אזרחי ישראל רבים הם צאצאים של בני עליות שהגיעו מפולין בשנים שלפני קום המדינה ואף לאחריה.

    בני פולין היו חלק נכבד מתשתית העלייה הגדולה שליוותה ומלווה את המדינה בכל שנותיה, ועל כן רבים אלו המבקשים לברר את זכאותם לאזרחות פולנית.

    מהם התנאים לקבלת אזרחות פולנית?

    חוק האזרחות הפולני קובע מיהו הזכאי לאזרחות פולנית: כל אדם, הוא או צאצאיו, שיש בידיו הוכחות כי נולד בפולין או באחת מהארצות שהיו תחת חסותה של פולין בין שתי מלחמות העולם, ולא איבד את זכאותו לאזרחות בשל אחת מהעילות הנקובות בחוק האזרחות הפולני.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      חוקי האזרחות בפולין השתנו מספר פעמים בשנים שעברו ועל המבקש אזרחות פולנית, לעמוד בתיקונים שחלו בהם.

      1. אדם ששירת בצבא זר לפני תאריך 19/1/1951, יאבד את זכאותו לאזרחות פולנית.

        זו הסיבה שאזרחי ישראל המבקשים להוציא אזרחות פולנית על סמך זכויות אביהם או סבם, נדרשים להמציא אישור שהאזרח הפולני שמכוחו הם מבקשים את חידוש האזרחות, לא שירת בצה"ל בתקופת קום המדינה.

      2. נשים יוצאות פולין שקיבלו אזרחות זרה לפני תאריך 19/1/1951, זאת בהיותן מעל גיל 18, איבדו את זכאותן לאזרחות, הן וצאצאיהן.
      3. אזרח פולני שגר באחת מהמדינות הקומוניסטיות ונאלץ לוותר על אזרחותו הפולנית, זכאי, הוא וצאצאיו, להשבת האזרחות.
      4. אזרח פולני שעלה לאחר תאריך 19/1/1951 וויתר על אזרחותו כדי לעמוד בתנאי קבלת אזרחות ישראלית, אינו זכאי עקרונית לחידוש האזרחות הפולנית, אולם בפועל הגישה עם אותם אזרחים היא מקלה ובמקרים רבים אכן האזרחות הפולנית תחודש למרות הוויתור שנחתם בעבר.

      כיצד מוכיחים את הזכאות לאזרחות פולנית?

      השלב המכריע שיקבע את סיכויי המבקש לקבל אזרחות פולנית, הוא "שלב ההוכחות". על המבקש להמציא הוכחות ואסמכתאות לזכאותו המתבססות במקרים רבים על זכאותם של אנשים שהלכו לעולמם.

      בין המסמכים שניתן להגיש כהוכחה, ניתן למנות:

      1. תעודת לידה פולנית
      2. תעודת נישואין
      3. תעודות סיום בית ספר או מוסד להשכלה גבוהה
      4. כתובת מגורים בפולין
      5. בעלות על נכסים בפולין

      ישנה אפשרות להסתייע במוסדות בינ"ל כדי לנסות ולמצוא תעודות מקוריות. כך למשל ניתן להסתייע בארכיון הצלב האדום בהקשר של תקופת מלחמת העולם השנייה, בארכיונים בפולין, בארכיון יד ושם או בארכיונים ממדינות שהיו תחת שליטת פולין.

      לאחר שכל המסמכים הרלוונטיים מרוכזים, כולל המסמכים הנדרשים ע"י שגרירות פולין כמו תעודת אזרחות ישראלית, תעודת לידה וכו', – עליהם לעבור תרגום לפולנית וכן חתימת אפוסטיל.

      כל המסמכים מוגשים לשגרירות הפולנית ומשמשים כבסיס לפתיחת תיק לבקשת אזרחות פולנית.

      משך התהליך נגזר ממורכבות התיק ומרמת ההוכחות והאסמכתאות שצורפו אליו. משך הזמן הממוצע לתהליך אישור אזרחות פולנית הוא כשנה.

      מדוע להוציא אזרחות פולנית?

      אזרחות פולנית המזכה בהוצאת דרכון פולני, היא כרטיס הכניסה של האזרח הזר לקהילת האיחוד האירופי ולזכאות להטבות המשמעותיות בגין החזקת דרכון אירופי:

      1. מגורים ועבודה בכל אחת ממדינות האיחוד – אדם בעל דרכון אירופי, זכאי לגור בכל אחת ממדינות האיחוד, לעבוד בכל עבודה שיבחר ולקבל את כל התנאים וההטבות הנלוות לה. עבודה באיחוד האירופי ללא אישור וללא זכאות גוררת בעקבותיה סנקציות חריפות עד כדי שלילת הכניסה למדינות האיחוד.

        אזרחות אירופית מעניקה אף אפשרות חוקית לעבודה במדינות נוספות שאינן חלק מהאיחוד, כמו ארה"ב, אוסטרליה, קנדה ועוד.

      2. תנועה חופשית בין מדינות האיחוד – אזרח האיחוד האירופי רשאי לנוע באופן חופשי וללא ויזה, בין מדינות האיחוד. דרכון אירופי אף מאפשר כניסה לארה"ב ללא ויזה וללא קשיים מיוחדים, ואף למדינות נוספות ברחבי העולם.
      3. לימודים מסובסדים – מדינות אירופאיות רבות מסבסדות באופן מלא או חלקי, לימודים אקדמאיים לאזרחי האיחוד האירופי. ניתן לקבל אף מלגות השמורות לאזרחי האיחוד האירופי. יחד עם זאת ישנן מדינות המתנות את קבלת ההטבות בהשכלה, במגורים רצופים במשך מספר שנים באותה מדינה.
      4. אפשרות לרכישת נדל"ן – אזרחות פולנית מאפשרת לאדם לרכוש נדל"ן על שמו ללא צירופו של תושב מקומי, כנדרש ממי שאינו אזרח פולני. השקעה בנדל"ן וקבלת הטבות מס הם בהחלט גורם הממריץ ישראלים רבים לבקש אזרחות פולנית.

      לסיכום: מאז נוסד האיחוד האירופי, פונים ישראלים רבים בבקשה לקבלת אזרחות באחת ממדינות האיחוד, ובין הנפוצות שבהן, היא מדינת פולין שהצטרפה לאיחוד בשנת 2004 .

      אזרחות פולנית מעניקה הטבות כלכליות רבות אולם כרוכה בתהליך ארוך של הוכחת זכאותו של המבקש הנסמכת במקרים רבים על זכאותו של מי שהלך לעולמו.

      *התוכן המופיע באתר Seo-Doctor ייעוץ משפטי באינטרנט אינו תחליף לייעוץ משפטי, חוות דעת משפטית או עצה והכוונה משפטית. העושה שימוש באתר, עושה זאת על דעת עצמו ובאחריותו האישית.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9974772 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף