Seo-Doctor_MainPic ייעוץ משפטי באינטרנט
Seo-Doctor_MainPic ייעוץ משפטי באינטרנט
פנייה לייעוץ אישי



    דיני עבודה: העסקת נשים במשמרת לילה

    באופן כללי, "משמרת לילה" היא משמרת עבודה ששעתיים, או יותר, מתוכה, הן בין השעה 22:00 לבין השעה 06:00. ואולם, בתחומי עבודה מסוימים וכן לגבי עובדים מסוימים, ישנן שעות אחרות המוגדרות כ"לילה". מאמר זה יעסוק בהעסקת נשים במשמרת לילה.

    דיני עבודה: העסקת נשים במשמרת לילה

    תוכן עניינים

    מהן השעות המוגדרות אותן מגדיר חוק עבודת נשים כ"לילה"?

    לפי חוק עבודת נשים, 11 שעות שהשעות שבין 00:00 (חצות) לבין 06:00 כלולות בהן, מוגדרות כ"לילה". כשהעובדת היא אישה בהריון, הגדרת המונח "משמרת לילה" זהה להגדרתה הכללית – משמרת עבודה ששעתיים, או יותר, מתוכה, הן בין השעה 22:00 לבין השעה 06:00.

    חוק עבודת נשים מדגיש שבתחום החקלאות, "לילה" הן 11 שעות שהשעות שבין 00:00 לבין 05:00 כלולות בהן.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      מהם תנאי ההעסקה שחלים לגבי נשים שעובדות בלילה?

      על פי חוק שעות עבודה ומנוחה, כל עובד (בין אם מדובר באישה ובין אם מדובר בגבר) לא יכול להיות מועסק במשמרות לילה למשך יותר משבוע מתוך שבועיים.

      בנוסף, כל עובד שעבד 7 שעות במשמרת לילה נחשב למי שעבד יום עבודה מלא. אם עובד עבד יותר מ-7 שעות במשמרת לילה, הוא זכאי לגמול עבור שעות נוספות.

      באשר לנשים בלבד, עובדת המועסקת בלילה במקום שהעבודה בו היא במשמרות, זכאית ל:

      • מקום מתנאים למנוחה בעת ההפסקה
      • משקה חם בעת ההפסקה
      • אמצעי תחבורה על מנת להגיע למקום העבודה ועל מנת לחזור ממנו, אם לא קיימת האפשרות שתשתמש בשירותי תחבורה אחרים (למשל, בעיקר, תחבורה ציבורית).

      את שלושת האמצעים האלה, צריך המעסיק לספק לעובדת.

      בנוסף, כל עובדת המועסקת בלילה זכאית למנוחה בת 12 שעות, לכל הפחות, בין יום עבודה אחד לבין יום העבודה שלאחר מכן, אך רשאית להסכים בכתב למנוחה קצרה יותר, כל עוד היא בת 8 שעות לכל הפחות.

      ואולם, יש לציין שתנאים אלה אינם חלים על מקומות עבודה שקשורים באופן ישיר לטיפול בבעלי חיים, מקומות שמטפלים בחולים, נכים, ילדים או קשישים,

      מקומות תרבות (תיאטראות, אולמות קונצרטים, בתי קולנוע), בתי מלון, מסעדות, בתי קפה, בתי עינוגים, מקומות עבודה בתחום העיתונות (אך לא הדפסת עיתונים),

      שירותי תעופה וים וכל הקשור לנסיעות ולתיירות באשר לשירותים אלה, תפקידים הדורשים מידת אמון אישי (כשהעבודה היא לא עבודת כפיים), ועידות בינלאומיות וכן מקומות עבודה שבהם המעסיק לא יכול לפקח על הזמן שבו העבודה נעשית.

      האם נשים חייבות להסכים לעבוד בלילה?

      אם מדובר במקום עבודה שלא היה נהוג לעבוד בו בלילה, יכולה עובדת המתבקשת לעבוד בלילה להודיע בכתב למעסיק, שהיא אינה מסכימה לכך. עליה לעשות זאת תוך שלושה ימים, לכל היותר, מהיום שבו התבקשה לעבוד בלילה.

      כמו כן, חוק עבודת נשים אוסר על מעסיקים להעסיק עובדת שנמצאת בחודש החמישי (או בחודש מתקדם יותר( להריונה במשך יותר משעתיים בין השעה 22:00 לבין השעה 06:00, אם העובדת הודיעה למעסיק בכתב שהיא לא מסכימה לכך.

      סירוב של עובדת לעבוד במשמרת לילה לא יכול לשמש כסיבה היחידה שבגינה מעסיק מסרב לקבל את אותה עובדת לעבודה, למעט במקומות העבודה שלגביהם צוין שתנאי ההעסקה לגבי נשים שעובדות בלילה אינם חלים,

      וכן במקומות עבודה בשירות המדינה: משטרת ישראל, שירות בתי הסוהר, מנהל התעופה האזרחית (פקחית טיסה/אלחוטאית קשר), משרד התיירות (דיילת קרקע/מארחת), השירות המטאורולוגי, שירותי המכס וכן מרכזת טלפון בין עירונית ובינלאומית.

      *התוכן המופיע באתר Seo-Doctor ייעוץ משפטי באינטרנט אינו תחליף לייעוץ משפטי, חוות דעת משפטית או עצה והכוונה משפטית. העושה שימוש באתר, עושה זאת על דעת עצמו ובאחריותו האישית.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9974772 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף